Susan Bijl

Susan maakte het eerste ontwerp en prototype van "The new shoppingbag" in het jaar 2000, na haar studie aan de Rotterdamse Willem de Kooning Academie.

The New Shopping Bag, die deels voortkwam uit het idee om de hoeveelheid afval van de productie van plastic tassen te verminderen en deels uit de Nederlandse ontwerpfilosofie 'minder is meer', was meteen een groot succes onder vrienden, modeliefhebbers en ontwerpers.

Ze is klein begonnen. In de eerste twee jaar naaide Susan bijna 400 tassen in haar atelier in Rotterdam, om ze vervolgens rechtstreeks aan onafhankelijke boetieks in Nederland te verkopen.

Na de positieve aandacht van de pers en de interesse van boetieks over de hele wereld (waaronder Paul Smith in Groot-Brittannië en United Arrows in Japan) begonnen we langzaam uit te groeien van een kleinschalig kunstproject tot een echt bedrijf.

Het vertrouwen en enthousiasme van zowel onze detailhandelaars als onze klanten hielpen ons om The New Shopping Bag - in meer dan 400 variaties - van Scandinavië tot Australië te verspreiden.

Alle producten van Susan Bijl zijn gemaakt van Bluesign®-gecertificeerd en gerecycled ripstop-nylon. Het is niet alleen sterk en duurzaam, maar het kan ook een grote hoeveelheid gewicht dragen. Door gebruik te maken van stof met het Bluesign-certificaat worden schadelijke stoffen uit het fabricageproces verwijderd. Het stelt en handhaaft normen voor producten die zowel veilig als milieuvriendelijk zijn.

Vanaf 2012 zijn ze de beginnen uitbreiden met nieuwe ontwerpen. Voor elk nieuw item, gaan ze op zoek naar producten die ze zelf dagelijks willen gebruiken. Binnen dit concept zijn nieuwe producten als "The New Pouch", "The New Backpack", "The New Bum Bag" en "The New Raincoat" ontstaan.

Producten van Susan Bijl